Západné médiá zastierajú a ospravedlňujú zločiny ukrajinských neonacistov z Azovu, ktorých konečným cieľom je prevziať moc v celej Európe

09.04.2022 | 12:30
  0
Viaceré médiá používajú rovnaké tézy, citáty a "expertov" na ospravedlnenie zločinov neslávne známeho ukrajinského pluku Azov.

Počas posledného marcového týždňa viaceré významné médiá v Spojenom kráľovstve a USA uverejnili články o ukrajinskom batalióne "Azov", v ktorých sa snažili očistiť ho od takmer desaťročia predchádzajúcich správ, ktoré jasne poukazovali na nacistické sympatie a étos tejto jednotky. Svojimi správami konali údajne nezávisle, ale napriek tomu sa držali rovnakých bodov a často rovnakého slovníka, čo naznačuje spoločné úsilie vykresliť jednotku ako hrdinských obrancov Ukrajiny proti údajným "skutočným" fašistom - Rusom.

Posledná vlna popularizácie Azova sa začala niekedy pred ruskou vojenskou operáciou - notoricky známy bol široko medializovaný obrázok ukrajinskej babičky s AK-47, ktorá v tábore pluku trénuje na odrazenie útočníkov. Najnovšie sa však táto vlna sprítomnila v poslednom marcovom týždni.

Najprv sa objavilo desaťminútové video britskej štátnej BBC z 27. marca, v ktorom sa moderátor Ros Atkins snažila vyvrátiť ruské "nepravdy" o nacistoch na Ukrajine.

Ako môže byť Ukrajina "rukojemníkom" nacistov, keď jej prezident Volodymyr Zelenskyj je Žid, tvrdí Atkins (mimochodom presne týmto spôsobom operuje aj slovenská prezidentka Zuzana Čaputová - článok TU - pozn. red. InfoVojna), poukazuje na 73 % hlasov, ktoré získal v posledných voľbách a víťazoslávne vyhlasuje, že "žiadne krajne pravicové skupiny nemajú na Ukrajine formálnu politickú moc". Zapamätajte si to slovo "formálne" - má to veľkú váhu.

Atkinsove slová udávali neskorší tón aj ďalším článkom. O dva dni neskôr, 29. marca, Financial Times uverejnili článok, v ktorom Azov označili za "kľúč k celonárodnému úsiliu o odpor". FT síce priznáva, že Azov bol v roku 2014 vytvorený "dobrovoľníkmi s nacionalistickými a často krajne pravicovými politickými sklonmi", ale vyhýba sa spojitosti s nacistami.

Nacistické symboly, ktoré používa samotná jednotka sa označujú rovnako ako o nej hovoria niektorí členovia práporu, že sú to pohanské symboly, čo však nie je pravda. "Čierne slnko" (známe aj ako Sonnenrad) pochádza z mozaiky, ktorú si v 30. rokoch 20. storočia objednal nacistický šéf SS Heinrich Himmler, zatiaľ čo prekrytú runu vlčí hák (Wolfsangel) - historickú nemeckú, nie ukrajinskú heraldiku - používali počas druhej svetovej vojny viaceré pluky Wehrmachtu a SS, ako aj holandskí nacisti. Čo je ešte dôležitejšie, samotné symboly vybral zakladateľ Azova Andrij Biletsky - notoricky známy biely rasista- ako to sám povedal v roku 2014 v jednom médiu.

Reportéri FT skutočne získali citát od Biletského - o tejto špinavej minulosti sa nezmieňuje - ale kľúčový citát pochádza od istého Antona Šechovcova, ktorý tvrdí, že "Azov sa odpolitizoval" a jeho "história spojená s krajne pravicovým hnutím je už dnes irelevantná". Máme jednoducho veriť slovu profesionálneho ukrajinského "experta na prepojenie Ruska s európskou krajnou pravicou", pretože, ako hovoria samotní bojovníci Azova, Rusi sú skutoční nacisti!

Čerešničkou na torte je žiadosť jednej bojovníčky Azova - identifikovanej len ako Kalyna - "aby sme si nemýlili pojmy vlastenectvo a nacizmus".

FT medzitým opisuje Stepana Banderu - známeho ukrajinského nacionalistu, ktorý spolupracoval s nacistami a dohliadal na masové vraždy Poliakov a Rusov - ako "nacionalistického vodcu, ktorý sa postavil proti nacistickým aj sovietskym snahám zabrániť nezávislosti Ukrajiny".

V ten istý deň, 29. marca, priniesla CNN vlastnú verziu tohto príbehu. Zelenskij je Žid. Azov mal "v minulosti neonacistické tendencie, ktoré sa nepodarilo úplne zahladiť jeho začlenením do ukrajinskej armády", ale je "účinnou bojovou silou". Politické krídlo Azova získalo v roku 2019 len 2,15 % hlasov - citujúc nemeckého výskumníka.

Aj oni spomínajú Bileckého, ale tvrdia, že údajne hovoril o tom, že chce "viesť biele rasy vo svete na poslednú krížovu výpravu“ - vynechávajú časť, v ktorej sa hovorí "proti Untermenschom (podľudia) vedených Semitmi". Potom citujú pluk Azov, ktorý popiera, že by to ich zakladdateľ niekedy povedal, a v každom prípade nemajú "nič spoločné s jeho politickými aktivitami a stranou Národný zbor" - hoci samotná CNN ju označuje za "politické krídlo" Azovu.

CNN rovnako spomenula citát Arsena Avakova - ministra vnútra v postmajdanovskej vláde - z roku 2019, v ktorom tvrdí, že obvinenia z väzieb na nacistov sú "zámerným pokusom zdiskreditovať" Azov a ukrajinskú armádu. Ide o toho istého Avakova, ktorého v novembri 2014 kritizoval hlavný ukrajinský rabín Jakov Bleich, keď povedal, že "naďalej vymenúva (do funkcií) ľudí s pochybnou povesťou a ideológiou poznačenou fašizmom a pravicovým extrémizmom".

V neposlednom rade je tu londýnsky denník Times z 30. marca. Jeho článok sa začína emotívnym opisom pohrebu vojaka Azova, ktorý zahynul v bojoch pri Kyjeve.

Aj oni odmietajú nacistickú ikonografiu ako možno zakorenenú v "pôvodnej pohanskej viery na Ukrajine“, hoci pripúšťajú symbol „vlčí hák (Wolfsangel kovový hák v tvare písmena Z zaveseného na reťazi na kovovej tyči - pozn. red. InfoVojna) ako ochrannú známku pluku Azov, ktorý používalo aj nacistické Nemecko".

"Sme vlastenci, ale nie sme nacisti," je citát, ktorý sa pripisuje dôstojníkovi Azova Jevgenijovi Vradnikovi a píše sa v titulke článku. Ku koncu Times cituje veliteľa Azova v Mariupole, ktorý obviňuje Rusov, že sú "skutočnými nacistami 21. storočia". Overuj a preveruj.

Príslušníci Azova sú naozaj dobrí v tom, ako sa držať svojho poslostva - poznajú svoje publikum a vedia, na ktoré tlačidlá majú zatlačiť. Napríklad v článku v Timesoch sa opakovane spomína ich chvála britských protitankových rakiet NLAW.

Porovnajte to s niektorými predchádzajúcimi správami o Azove na Západe pred rokom 2022. Ešte v januári 2021 ich časopis TIME nazval milíciou, ktorá "vycvičila a inšpirovala bielych rasistov z celého sveta".

"Azov je oveľa viac ako domobrana. Má vlastnú politickú stranu; dve vydavateľstvá; letné tábory pre deti; a strážnu jednotku známu ako Národná domobrana, ktorá hliadkuje v uliciach ukrajinských miest spolu s políciou," píše sa v článku TIME s tým, že "má aj vojenské krídlo s najmenej dvoma výcvikovými základňami a obrovským arzenálom zbraní, od dronov a obrnených vozidiel až po delostrelectvo".

Britský denník parafrázoval slová "šéfky medzinárodného dosahu" Azova Oleny Semenyakovej, ktorá im počas prehliadky vzdeláciacieho centra Azovu - Kozákovho domu v roku 2019 povedala, že poslaním skupiny je "vytvoriť koalíciu krajne pravicových skupín v celom západnom svete s konečným cieľom prevziať moc v celej Európe".

Pred udalosťami v roku 2014 viedol Biletsky "neonacistickú teroristickú skupinu" s názvom Patriot Ukrajiny, ktorej "manifest akoby vytrhol svoj príbeh priamo z nacistickej ideológie", uvádza TIME. V rozhovore po prevrate časopisu povedal, že si vybral insígnie Azova. Ani zmienka o "pohanských" symboloch, iba odkaz na Čierne slnko a vlčí hák (Wolfsangel), ktoré "používali Nemci" počas druhej svetovej vojny.

Dokonca aj investigatívnej skupine Bellingcat, tomuto "spravodajskému kolektívu s otvorenými zdrojmi", ktorý zjavne slúži ako kanál britskej spravodajskej agendy, blikla v súvislosti s Azovom červená kontrolka. V článku z októbra 2019 sa sťažujú na to, ako militanti obkľúčili Zelenského, aby sa nestiahol z Donbasu, ako to vyžadujú minské dohody.

Hoci "krajne pravicové skupiny" majú "zanedbateľnú podporu obyvateľstva a prakticky neexistujúcu volebnú silu" - spomínate si na Atkinsov predchádzajúci výrok? - "naďalej sa úspešne presadzujú v ukrajinskej politike a spoločnosti," uviedol Bellingcat.

Nie je to práve prvý prípad, keď korporátne a štátom kontrolované médiá na Západe kryjú skupinu, ktorú sami donedávna označovali - správne - za extrémistickú. Napríklad ešte minulý rok sa americká verejnoprávna televízia PBS snažila ukázať pobočky Al-Káidy v Sýrii - Front al-Nusra, neskôr "premenovaný" na Hayat Tahrir al-Sham - v dobrom svetle ako "umiernených povstalcov".

Politika a vojna sú určite zvláštny milenci, ale ak sú vašimi spolubývajúcimi otvorení obdivovatelia Adolfa Hitlera a Stepana Banderu, možno je čas vrátiť sa k tomu komediálnemu skeču na BBC Three z roku 2012 a spýtať sa: "Sme my tí zlí?"

Autor: Nebojsa Malic - srbsko-americký novinár, bloger a prekladateľ, ktorý v rokoch 2000 až 2015 písal pravidelný stĺpček pre Antiwar.com a v súčasosti je stálym prispievateľom pre RT.

Zdroj: rt.com
Preklad: InfoVojna

Poznámka InfoVojna: Pre naštudovanie historického kontextu si môžete prečítať článok z portálu Veterans Today, ktorí spravujú americkí veteráni a ľudia blízki spravodajským službám USA a ďalších krajín Západu. V anglickej verzii tohto článku, ktorý si môžete prečítať TU, sa dozviete, ako CIA vybudovala a použila po druhej svetovej vojne ukrajinské nacistické hnutie na svoje špinavé geopolitické hry.


Program rádia
Zmena programu je vyhradená.

  • Bez programu

Tipy a rady

Zaujímavosti